06 augustus 2016

That's all folks

Ik sluit dit blog - voorlopig? - af met de aanraders: de beste sportfictie in korte verhalen, novellen en romans. Ik ga namelijk zelf weer eens wat andere literatuur lezen. 

Ik heb in dit blog ongeveer 200 voorbeelden gegeven van sport in literaire fictie. Fictie waarbij sport de belangrijkste bijzaak is. Soms zelfs de hoofdzaak, maar die verhalen zijn wat mij betreft wat minder interessant. Sport speelt soms een rol als katalysator van een verhaal, soms is het sportveld de plek waar geliefden elkaar ontmoeten, de plek van dromen en bedrog. Van overmoed en teleurstelling. 

Ik heb veel mooie boeken en verhalen gelezen de laatste 12 maanden. De kwaliteit van de fictie is vaak verrassend hoog. Ook in ons taalgebied zijn prachtige novellen en romans verschenen. De tijd dat je je schaamde voor sport is voorbij. De roman De Nederlandse Maagd (schermen) van Marente de Moor won zelfs de AKO-prijs. Dat is goed nieuws voor de literatuur en voor de sport. 

Na de aanraders laat ik van elke sport één voorbeeld op dit blog staan, de rest is mijn eigen archief. Vragen stellen kan altijd natuurlijk. 

Nu is het tijd voor wat andere kost. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten