08 november 2015

Sport-ZKV van A.L. Snijders

Elke zondagochtend leest A.L. Snijders op Radio 4 een zeer klein verhaal voor. Ook wel ZKV genoemd. Ik heb uit tientallen verhalen twee sportgerelateerd ZKV's van A.L. Snijders geselecteerd. Om naar te luisteren. 

Hardlopen, getiteld Het Hijgen

Zeilen, getiteld De slippende halve steek

De slippende halve steek

De herinnering is een fascinerende bedrieger, ik herinner me vaak dezelfde
gebeurtenis op verschillende plaatsen. Iemand vroeg me in 2014 of ik de slippende
halve steek kende. Ik herinnerde me dat ik er in 1999 over geschreven had en kon
de tekst ook werkelijk vinden.

 'In 1955 zeilde ik in onze zestien kwadraat met halve wind in de lengterichting
over de Nieuwe Meer. Het woei behoorlijk, ik was alleen en had het grootzeil
vastgezet met een slippende halve steek. Toen de zijstag aan loefzijde brak en de
mastkoker het dreigde te begeven, gaf ik het zeil met één ruk vrij baan en liet de
wind ontsnappen. Behalve de stag geen schade.'

Het jaartal kan wel kloppen, in die tijd hadden we inderdaad een zestien kwadraat,
een grote BM, ontworpen door kapper Bulthuis in Bergum, Friesland. Maar in mijn
recente herinnering had ik de Nieuwe Meer al achter me gelaten, ik voer op de
Westeinderplassen, een veel grotere lap water. Zou de oude herinnering, dichterbij
de gebeurtenis, betrouwbaarder zijn dan de nieuwe?

Wat ik wel kan doen is het knopenboek van Clifford W. Ashley raadplegen: 'Aan
boord van grote schepen wordt de knoop zelden gebruikt, maar op kleine boten,
vooral open boten die makkelijk kapseizen, is het regelmatig zaak snel los te
gooien; daar wordt de slippende halve steek onmisbaar geacht.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten