17 november 2015

Intermezzo: de jaloerse schrijver



'Wie dat dan zijn, over wie zo veel geschreven wordt en op wie ik heftig jaloers ben? Wel, ik beken het u eerlijk, in de hoop, dat uw sympathie mij zal troosten! Ik, schrijver, ben jaloers op elke voetbalspeler, op elke goede voetbalspeler, maar ook van iedere minderwaardige, ja op iedere slechte.   
Nu is het gezegd, nu is het niet langer verzwegen in de bitterheid van dit te kort gedane gemoed; nu kan ik er over uitweiden. Jarenlang heb ik in stilte geleden, dat er zó weinig over mij geschreven werd in de dagbladen; nu is de maat overvol; ik kòn mijn leed niet meer in mij houden, het verstikte mij, het griefde mij en nu, ik beken het u, nu schud ik, razend van ijverzuchtige woede, mijn gebalde vuisten en snik en hik: was ik maar een voetbalspeler, was ik maar bij Feyenoord, bij Go-Ahead, bij RCH, bij ADO of VUC, of was ik maar bij Quick.' 


Louis Couperus 

(Hertaald door mij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten